maanantai 7. kesäkuuta 2010

Väriä varvastossuihin


Vapaapäivän kunniaksi hain kempparista pienen pullon uutta kynsilakkaa. Joskus naiset vain yksinkertaisesti tarvitsevat jotakin sellaista hienostelua ilman sen kummempia selityksiä, eikö vain?

Kempparin kassaneiti pudotti pussiin myös tuoksunäytteen. Paketissa lukee suunnilleen näin: "Rento retki Välimeren kimallukseen, matka maan ja meren väliin. Raikastava minttu ja calabrialainen sitruuna, joita lämmittää aistillinen yhdistelmä ruskeaa sokeria ja sisilialaista seetriä." Mainoslauseen kirjoittajalla on selvästikin kielellistä lahjakkuutta. Hajuvesi tuoksuu hyvälle, joten sisältö on helppo kuvitella, kun joku sen ensin noin kauniisti mutoilee. Meneeköhän ihan mikä tahansa kaupaksi, jos vain keksii liittää tuotteeseen tarpeeksi hyviä mielikuvia?

Nyt voisin lähteä sinne Välimerelle katsomaan, missä ne laineet kimaltavat ja maa ja meri kohtaavat. Harmi, ettei kassaneiti tarjonnut matkalippuja. Olisin ottanut nekin mielelläni.

5 kommenttia:

  1. Ei minulle ainakaan tarvitse selittää!

    Niin, kyllä mainoslauseet ovat toisinaan aikamoista kieltä. Suurimmaksi osaksi latteaa sen vuoksi, että kaikki tuntuu olevan jo sanottu ja kaikilla tavoin.
    Olisi virkistävää jos mainoskieli muuttuisi äkkinäisesti aivan toisenlaiseksi.

    VastaaPoista
  2. Ajattelen entisaikaa, kun tavalliset ihmiset ostivat vain sitä, mitä oikeasti tarvitsivat eivätkä voineet itse tehdä. Nykyään tuntuu, että sitä tarvitsee jatkuvasti jotakin, juuri tuon mainonnan takia varmasti suurimmaksi osaksi. Tietysti ihmisillä on käyttörahaakin suhteessa enemmän, mutta hyvä olisi varmasti yrittää olla omavaraisempi ainakin ja ajatella kaksi kertaa ennenkuin joutuu mainonnan uhrin asemaan. Pitäisi aina muistaa, että ostaa lopulta kuitenkin pelkkää tuotetta eikä "elämää," vaikka sitähän nuo mainoslauseet yrittävät kaupata. Sun idea toisenlaisesta mainonnasta on hauska. Pitääkin miettiä minkälaista se voisi olla. Saat aina ajattelemaan.

    VastaaPoista
  3. Semmoinen vanhanajan mainoskieli oli minusta aika vänkää. Ihan se semmonen "osta tämä, tämä on hyvä".

    VastaaPoista
  4. No, se olisi rehellistä. Siis sillä varauksella että tuote olisi oikeasti hyvä.

    VastaaPoista
  5. Mä ostin vasta kanssa kaks kynslakkoo.. maksovat euron tsibale. Kestää villasukissa ja kumppareissa. Musta tossa mainontakriittisyydessä on ideaa, mut mulle kolahti toi, et sä voit käydä kempparissa. Meillä kun on vaan (kärjistetysti) Prisma ja Sittari.Miten tylsää. (Oikeestihan meillä ei siis ole kumpaakaan noista vaan osula ja k-kauppa.;p) Olen muuten kolmatta päivää ilman karkkia. Kamalaa.

    VastaaPoista